الف) پيشنهاد به مديران
۱- نظارت مشاركتي بر فعاليت هاي آموزشي و پرورشي مدرسه
۲- تبادل تجربه موفق مديران در رابطه با شاداب سازي مدارس
۳- مطالعه در خصوص شادي و جايگاه آن در تعليم و تربيت
۴- استفاده از مديريت مشاركتي كه باعث خلاقيت و ابتكار مي شود.
۵- برقراري روابط حسنه در مدرسه
۶- افزايش عزت نفس در كاركنان و دانش آموزان با روش هاي صحيح تشويق
۷- تشكيل كميته شاداب سازي مركب از مدير، مربي پرورشي، دبير ورزش، هنر، نماينده دبيران، دانش آموزان و انجمن اولياء و مربيان
۸- برگزاري اردوهاي سياحتي و تفريحي با نظارت اولياء
۹- بها دادن به دانش آموزان كنجكاو و پرسشگر و پرتحرك و شاداب
۱۰- ايجاد فضاي سبز و استفاده از رنگ هاي شاد و جذاب در مدرسه
۱۱- توجه به وضعيت بهداشت محيط مدرسه
۱۲- دادن مسئوليت به دانش آموزان
۱۳- پر بار كردن ساعات ورزش
۱۴- ايجاد كتابخانه مناسب، نمازخانه تميز و جذاب
۱۵- تهيه وسايل كمك آموزشي جهت تدريس بهتر معلمان
۱۶- فراهم كردن برنامه مشاركت اولياء در برنامه هاي شاداب سازي
۱۷- پخش موسيقي آرامبخش در ساعات استراحت
۱۸- ترغيب كاركنان به استفاده از لباس هاي مناسب با رنگ هاي روشن و همچنين انتخاب رنگ مناسب و شاد براي روپوش دانش آموزان
۱۹- تشويق بهترين طرح در زمينه شاداب سازي
۲۰- اجراي طرح يك روز اداره مدرسه توسط دانش آموزان (در مدارس بخش سعدآباد اجرا مي شود)
۲۱- تشكيل ايستگاه جايزه (بدين صورت كه جوايز مختلفي در طبقات مختلف قرار مي گيرد و ارزش جايزه ها متفاوت است و دانش آموزان با توجه به تعداد كارت تشويقي، حق انتخاب دارند.)
۲۲- ايجاد ايستگاه تلاشگران به منظور معرفي دانش آموزان ساعي در زمينه هاي مختلف علمي- ورزشي و فرهنگي هنري
ب)پيشنهاد به معلمان
۱-استفاده از روش هاي فعال تدريس
۲-استفاده از روش هاي مناسب تشويق و تنبيه
۳-عدم استفاده از تنبيه بدني
۴- استفاده از وسايل كمك آموزشي
۵- برقراري ارتباط حسنه با دانش آموزان
۶- ترغيب دانش آموزان به فعاليت هاي گروهي
۷- استفاده از روش گردش علمي و نمايشنامه اي
۸- جلوگيري از هر نوع برخورد لفظي و بي احترامي به دانش آموزان
۹-اختصاص بخشي از كلاس به گفتن لطيفه
۱۰- استفاده از موسيقي سر كلاس درس در موقعيت مناسب
۱۱- تشكيل تيم هاي ورزش معلمان و مسابقه با دانش آموزان
۱۲- بالا بردن آگاهي و اطلاعات در زمينه روانشناسي و تفاوت هاي فردي
۱۳- خواندن قصه ها و داستان هاي جالب و دوست داشتني براي دانش آموزان در كلاس درس انشاء، ديني، ادبيات و…
پ)پيشنهاد به مشاوران، مربيان پرورشي
۱-معرفي الگوهاي مناسب علمي، ورزشي، فرهنگي به دانش آموزان
۲-توجه به بهداشت رواني و جسمي دانش آموزان
۳-برگزاري جنگ خنده در مراسم صبحگاهي يا اعياد كه با گفتن لطيفه هاي مناسب و اخلاقي باعث ايجاد شور و نشاط و تخليه هيجاني مي شود.
۴-ايجاد تابلوي اعلانات تحت عنوان ايستگاه خنده كه شامل شعرهاي شادي آفرين و لطيفه هاي مناسب مي باشد.
۵- استفاده از پيام هاي بهداشتي شاد در تابلوي اعلانات
۶- برگزاري جشن ها به مناسبت هاي مختلف
۷- برگزاري جنگ شادي خانوادگي در مدرسه
۸- برگزاري مسابقات ورزشي، تفريحي، فرهنگي، هنري و علمي بين دانش آموزان
۹- آموزش مهارت هاي زندگي (خودآگاهي، همدلي، ارتباط مؤثر، تصميم گيري، حل مسأله، تفكر خلاق، تفكر انتقادي، توانايي حل مسئله، توانايي مقابله با استرس)
۱۰- برگزاري نمايشگاه آثار دانش آموزان
۱۱- برگزاري برنامه هاي صبحگاهي بانشاط و پربار همراه با موسيقي و ورزش
۱۲- كمك جهت رفع مشكلات دانش آموزان
۱۳- ايجاد تفكر مثبت نگري در دانش آموزان
۱۴- ارائه مفاهيم و ظرايف ديني به شيوه هاي جذاب
۱۵- روي آوردن به روش هاي سنتي و پرورشي در محيط مدرسه و اجراي يك برنامه جديد در هر روز يا هفته در زماني مشخص در حدود ۱۰ دقيقه كه زنگ استراحت پيشنهاد مي شود.
منبع :http://hadana.ir
دانش ,استفاده ,آموزان ,برگزاري ,ايجاد ,مي ,استفاده از ,دانش آموزان ,به دانش ,مي شود ,روش هاي
درباره این سایت